مجرم اصلی در مخفی بودن قبر حضرت زهرا خود شیعیان است !!

مجرم اصلی در مخفی بودن قبر حضرت زهرا خود شیعیان است !! image

مجرم اصلی در مخفی بودن قبر حضرت زهرا خود شیعیان است !!

بسمه تعالی

شبهات فاطمیه

شبهة : مقصر اصلی در مخفی بودن محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها خود شیعیان و اهل بیت هستند ؟ آنها قبر حضرت زهرا را می دانند و نمی خواهند بگویند ؟

توضیح شبهه :

شیعیان همیشه از موضوع مخفی بودن قبر دختر پیامبر استفاده را احساسی و تبلیغاتی می کنند، اما متوجه نیستند که اگر این موضوع ، جرم باشد، مجرم ردیف اول خود شیعیان هستند.

ما به شیعه میگوییم قبر فاطمه -رضي الله عنها –  برای علی، حسن وحسین - رضي الله عنهم -مشخص بود و به يقين فرزندان آنها سجاد  باقر وصادق و دیگر فرزندان آنها - رضي الله عنهم - نیز از آن باخبر بودند! حال، سؤال مهم ما این است که آیا این امامان شیعه بر حضرت فاطمه می رفتند و آن را زیارت می کردند یا نه؟ اگر نمی رفتند، چرا شما می خواهید این کار را انجام داده و کاری که مورد رضایت آنها نبوده و خلاف دستور شرع است را انجام دهید؟ و اگر می رفتند باز دو حالت دارد: یا پنهانی می رفتند یا آشکارا.

اگر پنهانی می رفتند، پس آنها خودشان قبر مادر خود را، از چشم مردم مخفی کردند، پس این گناه نیست. و اگر گناه باشد، گناه آنهاست نه گناه ابوبکر و عمر؛

اما اگر آشکارا می رفتند باید ۴۰۰۰ شاگرد امام صادق اني هم می دانستند که قبر دختر پیامبر کجاست؟ چرا یقه ما را چسبیده اید؟!»

پاسخ حلی شبهه :

وهابیت می خواهند با تحریک احساس شیعیان که بگویند مقصر شیخین نیستند و با مغالطه کاریهاشون می خواهند خود را تبرئه کنند اما اینها غافل از اینکه دفن شبانه و نماز بدون آگاه نمودن حاکم وقت و حضور وی با قبری پنهان سری است که با خود رازهای مگو دارد.

درست است که آن بانو خود چنین است و این گونه وصیت فرمود اما چه اتفاقی افتاد که زهرای مرضیه وصیت تاریخی اش را با این درخواست‌ها پایان برد.؟

 مگر نه این است که مهمترین پیام این وصیت اعلام خشم و نارضایتی آن بانو نسبت به آزاردهندگان اوست ؟

آن حضرت در حقیقت با این اقدام پیش چندین پرسش را در برابر نگاه‌های تیز تاریخ و آیندگان قرار می‌دهد تا همواره این سوالات مطرح باشد:

 چرا قبر فاطمه پنهان است ؟چرا دختر پیامبر شبانه به پنهانی در گردید؟ چرا علی بدون آگاه نمودن ابوبکر و عمر نماز گذارد؟ آیا کسی که خود را جانشین پیامبر می‌خواند حتی شایستگی حضور در نماز بر پیکر مطهر دختر پیامبر را نداشت ؟ و چرا و چرا ...

 

آری ، فاطمه وصیت فرمود او را شبانه دفن نموده و هیچ یک از کسانی که بر وی ستم روا داشتند را خبر نکنند و این بهترین سند مظلومیت آن حضرت است تا ثابت گردد که ایشان مورد ظلم قرار گرفته و شهیده از دنیا رفته و افرادی که بر وی ستم کرده اند هرگز راضی نشده است

برای اثبات این ادعا روایات فراوانی در کتابهای شیعه و سنی وارد شده که به اختصار به برخی از آنها اشاره می کنیم

 

الف :اسباب دفن حضرت زهرا در روایات اهل سنت

آنچه در این مهم است و پاسخی مستقیم به شبهه مورد نظر به شمار می‌رود آن که چرا حضرت زهرا وصیت نمود تا شبانه دفن شود قبل از اشاره به برخی از روایات موجود در این باره لازم است به روایتی که به اصل موضوع شبانه حضرت زهرا که در صحیح بخاری آمده است اشاره کنیم محمد بن اسماعیل بخاری می نویسد :

الف : روایت بخاری

وَعَاشَتْ بَعْدَ النبي صلى الله عليه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها

صحيح البخاري  ج 4   ص 3997- الجامع الصحيح المختصر ، اسم المؤلف:  محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا

 

فاطمه زهرا شش ماه پس از رسول خدا زنده بود هنگامی که از دنیا رفت شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و ابو بکر را با خبر نساخت

 

ب : روایت ابن قتیة دینوری

تصریح ابن قتیبه دینوری در کتاب خود از علت دفن شبانه حضرت زهرا سخن به میان آورده و می نویسد :

وقد طالبت فاطمة رضي الله عنها أبا بكر رضي الله عنه بميراث أبيها رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما لم يعطها إياه حلفت لا تكلمه أبدا وأوصت أن تدفن ليلا لئلا يحضرها فدفنت ليلا

تأويل مختلف الحديث  ج 1   ص 300- تأويل مختلف الحديث ، اسم المؤلف:  عبدالله بن مسلم بن قتيبة أبو محمد الدينوري الوفاة: 276 ، دار النشر : دار الجيل - بيروت - 1393 - 1972 ، تحقيق : محمد زهري النجار

 

فاطمه میراث پدرش را از ابوبکر خواست ولی او نپذیرفت به همین روی فاطمه سوگند یاد کرد که دیگر با او سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد

 

ج : روایت عبدالرزاق صنعانی

تصریح عبدالرزاق صنعانی در کتاب خود از علت دفن شبانه حضرت زهرا سخن به میان آورده و می نویسد :

عن بن جريج وعمرو بن دينار أن حسن بن محمد أخبره أن فاطمة بنت النبي صلى الله عليه وسلم دفنت بالليل  قال فر بها علي من أبي بكر أن يصلي عليها كان بينهما شيء

مصنف عبد الرزاق  ج 3   ص 521- المصنف ، اسم المؤلف:  أبو بكر عبد الرزاق بن همام الصنعاني الوفاة: 211 ، دار النشر : المكتب الإسلامي - بيروت - 1403 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حبيب الرحمن الأعظمي

 

فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر وی نماز نخواند چونکه بین آن دو پیشامد هایی رخ داده بود

د : روایت ابن بطال

 و نیز در شرح صحیح بخاری آورده

 

أجاز أكثر العلماء الدفن بالليل ، ... ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة ليلاً ، فَرَّ بِهَا من أبى بكر أن يصلى عليها ، كان بينهما شىء ،

شرح صحيح البخاري لابن بطال  ج 3   ص 325- شرح صحيح البخاري ، اسم المؤلف:  أبو الحسن علي بن خلف بن عبد الملك بن بطال البكري القرطبي الوفاة: 449هـ ، دار النشر : مكتبة الرشد - السعودية / الرياض - 1423هـ - 2003م ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : أبو تميم ياسر بن إبراهيم

 

اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند علی ابن ابی طالب همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین دو پیشامد هوایی رخ داده بود.

 

ح : روایت ابن ابی الحدید

ابن ابی الحدید معتزلی به نقل از جاحظ (225هـ) می نویسد :

وظهرت الشكية ، واشتدت الموجدة . وقد بلغ ذلك من فاطمة رضي الله عنها ، حتى إنها أوصت ألا يصلي عليها أبو بكر .

شرح نهج البلاغة  ج 16   ص 157- شرح نهج البلاغة ، اسم المؤلف:  أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني الوفاة: 655 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عبد الكريم النمري

شکایت و ناراحتی فاطمه از ابو بکر و عمر به حدی رسید که وصیت نمود ابو بکر بر وی نماز نخواند.

 

خ : روایت ابن ابی الحدید

و در جای دیگر می گوید :

وأما إخفاء القبر وكتمان الموت وعدم الصلاة وكل ما ذكره المرتضى فيه فهو الذي يظهر ويقوى عندي ، لأن الروايات به أكثر وأصح من غيرها ، وكذلك القول في موجدتها وغضبها

شرح نهج البلاغة  ج 16   ص 170- شرح نهج البلاغة ، اسم المؤلف:  أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني الوفاة: 655 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عبد الكريم النمري

 

مخفی کردن قبر فاطمه و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر و هر آنچه سید مرتضی گفته مورد تایید و قبول من است زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح تر و بیشتر است و همچنین ناراحتی و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشتری دارد.

ب : اسباب دفن حضرت زهراء در روايات شيعه

هر چند سبب وصیت صدیقه طاهره نزد شیعه به خوبی مشخص و مورد اجماع است .

اما با این وجود به یک روایت بسنده می کنیم :

روایت شیخ صدوق

عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏].

علل الشرايع، ج‏1، ص185- الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاي381هـ)، ، تحقيق: تقديم: السيد محمد صادق بحر العلوم، ناشر: منشورات المكتبة الحيدرية ومطبعتها - النجف الأشرف، 1385 - 1966 م .

 

علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.

 

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


پربازدیدترین مقالات

آخرین مقالات سایت .