روایات خشم حضرت زهرا از مدرجات زُهری است؟

روایات خشم حضرت زهرا از مدرجات زُهری است؟ image

روایات خشم حضرت زهرا از مدرجات زُهری است؟

بسمه تعالی

شبهات فاطمية

 

شبهه  : روایات خشم حضرت زهرا بر ابو بکر در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم ، از مدرجات هستند ، لذا هیچ اعتباری ندارد ؟

توضیح شبهه :

برخی خواسته اند روایات کتاب بخاری یا مسلم مبنی بر خشم حضرت زهرا نسبت به ابو بکر تا پایان عمر شریف خود را به این بهانه که جملات متعددی که با عبارات متفاوت آمده را از «مُدرَجات زُهری» دانسته و به این بهانه این روایات را از کار انداخته و تضعیف نمایند.

 

پاسخ شبهه :

قبل از اینکه به شبهه پاسخ داده شود لازم است که تعریف و اقسام مدرج را ذکر کنیم :

المدرج في الحديث والمدرجات جمع مدرج جعلوه من أقسام الحديث نظرا لما أدرج فيه  وهو لغة الادخال وصطلاحا قسمان مدرج في السند ومدرج في المتن

التقريرات السنية  ج 1   ص 94- التقريرات السنية شرح المنظومة البيقونية في مصطلح الحديث ، اسم المؤلف:  حسن محمد المشاط ، دار النشر : دار الكتاب العربي - بيروت - لبنان - 1417هـ - 1996م ، الطبعة : الرابعة ، تحقيق : فواز أحمد زمرلي

 

مدرجات جمع مدرج و از اقسام حدیث است . ادراج از نظر لغت به معنای وارد کردن و در اصطلاح علم حدیث به دو معناست ادراج در سند و ادراج در متن .(یعنی راوی چیزی از نزد خود وارد سند و یا متن حدیث می کند)

به عنوان نمونه :

روایات خشم حضرت زهرا -رضی الله عنها - «هذا مِن مُدرَجات الزهری»

مجله ندای اسلام زاهدان {فصلنامه}

و یا علامه رشید احمد گنگوهی از محدثین و محققین شبه قاره هند می نویسد :

قوله فغضبت فاطمة ...حتي توفيت ...هذا ظن من الراوي حيث استنبط من عدم تكلمها اياه انها غضبت عليه

لامع الدراری علی جامع البخاری،ج2،ص500

 

این بخش از روایت که در کتاب بخاری و مسلم آمده که فاطمه تا پایان عمر خویش از ابو بکر خشمگین بود از برداشت های راوی بوده است .

 

حال بعد از بیان توضیحات لازم در مورد مدرجات ، پاسخ شبهه را اینطور جواب می دهیم :

اولاً : آیا بناست همین روایت زُهری درباره ی خشم حضرت زهرا (س) زیر سوال ببرند یا بناست این حکم را درباره ی همه روایات زُهری داشته باشند ؟

اگر بگویند فقط همین چند روایت زُهری را محکوم می کنیم و سایر روایات او را می پذیریم میگوییم: این ترجیح بلامرجح است» و طبعاً باطل.

و اگر بگویند چنین حکمی را در باره همه روایات زُهری می نماییم، می گوییم از زُهری بیش از ۱۰۰۰ روایت فقط در صحیح بخاری دارید آیا حاضرید دست از همه روایات وی بکشید؟

ثانياً: تاکنون نه تنها هیچ یک از بزرگان رجال اهل سنت در باره روایات صحیح بخاری و مسلم چنین سخنی نگفته، بلکه سخنانی بسیار تند درباره کسانی که بخواهند روایات صحیح بخاری و مسلم را از کار بیاندازند گفته شده، پس نمی توان در باره حتی یک روایت از صحیح بخاری یا مسلم چنین حکمی کرد تا چه رسد به بخش انبوهی از روایات زُهری در این کتاب.

ثالثاً: اگر بنا باشد واقعاً ادراجی در کار باشد، لازم است با ادات تفصيليه همچون: «أي» «أغني» ادراج جدا و مشخص گردد که چنین چیزی ما در روایات مورد اشاره نمی بینیم.

به هر حال یا باید بپذیرند که این از ادراجات زُهری است و دست از بیش از ۱۰۰۰ روایت در کتاب بخاری بردارند و یا خشم حضرت زهرا نسبت به ابوبکر را بپذیرند.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


پربازدیدترین مقالات

آخرین مقالات سایت .